Sarmizegetusatól a Pietrele Menedékházig

A 2019-es év legvagányabb túráját olvashatjátok 4 különálló cikkben bemutatva. 4 nap a Retyezátban és környékén.

Első nap

2019.08.22

Sarmizegetusa – Szent Miklós-templom – Nuksora – Cârnic tisztás (1000m) – Pietrele Menedékház (1480m)
Menetidő: 1,5 óra
Táv: 5 km
Szintkülönbség: 500 m
Minősítés: könnyű/közepes magashegyi túra

Egy csütörtöki augusztusi napon, a nem épp kedvező időjárási előrejelzések ellenére, elindultunk a Retyezát hegységbe.

Csapatunk 6 tagból állt.

• Sarmizegetusa

Legelső célpontunk Sarmizegetusa volt, mely Hunyad megyében található. Sarmizegetusa Regia volt Decebal székhelye. A dák főváros és az egyik legfontosabb katonai, vallási és politikai központja a dák népnek, a római birodalommal folyó harcok előtt. A rómaiak győzelme után, Sarmizegetusa Regia romjai mellett, Traianus építette fel Dacia tartomány fővárosát az Ulpia Traiana Sarmizegetusát, ami a mai Sarmizegetusa település helyén volt, és jelenleg is láthatóak a romjai.

Ha ezen a környéken jársz, mindenképp érdemes ellátogatni erre a történelmi helyszínre, melyet sok turista meglátogat minden évben. Indulás előtt érdemes tájékozódni a nyitvatartási programról.

• Szent Miklós-templom (Demsus)

A történelmi ösvényt követve, ellátogattunk a  Szent Miklós-templomhoz (Demsus) (Biserica Sfântul Nicolae), ami a legrégibb ma is használt ortodox templom Romániában, és egyben Erdély egyik legkülönlegesebb egyházi műemléke. 1991 óta szerepel az UNESCO örökségének felvételére javasolt műemlékek listáján.

Ezután az útirányt a hegyek felé vettük, Nuksorát (Nucșoara) elhagyva továbbhaladtunk egészen a Cârnic tisztásig, ahol a kocsit letéve, felvettük a hátizsákjainkat és gyalogosan folytattuk tovább, a Pietrele menedékházig, ahol aludni terveztünk.

A kék sávot követve elhaladtunk a Lolaia vízesés mellett, melyet az idő hiányában kénytelenek voltunk kihagyni és tovább igyekezni a szállásra.

Az út a Cârnic tisztástól a menedékházig csak 5 km volt, de egyáltalán nem telt unalmasan. Ezalatt a távolság alatt 550 métert kellett emelkedjük a nagy hátizsákjainkal, ráadásul elkezdett az eső is esni. Elővettük az esőkabátjainkat, de ez sokat nem segített rajtunk. Aki már túrázott nagy hátizsákkal, hegyen felfelé, esőkabátban, az tudja, hogy ez megfelel egy szaunázásnak és hogy egy idő után kívül belül vizes leszel.

HASZNOS INFÓ: Mindig legyen nálad esőkabát! Még ha egy napos túrára is mész vagy ha nem is jeleznek rossz időt. Sose tudhatod mikor változik meg az időjárás, főleg a magasabb hegységekben.

Az út nagy részét szélés, köves úton tettük meg, ahol tudtunk igyekeztünk rövidíteni, így erdei ösvényen is haladtunk, ami meredekebb volt, de rövidebb, majd hamarosan feltüntek az építmények, melyek közt a Hegyimentőknek is jutott egy házikó.

• Pietrele Menedékház

A menedékházhoz sok más épület is tartozik, melyeket együttesen Turisztikai komplexumnak neveznek. A menedékház 1480 méter magasan helyezkedik el. A Retyezát Nemzeti Park II zónájában található, mely a Park központi részének felel meg. Kulcsfontosságú szerepet tölt be a hegységben túrázó turisták számára, már 1936 óta. A menedékháztól 6 túraútvonal is indul.

A szállásokon nincs biztosítva meleg víz, és áramellátás is csak 20:00 és 22:00 óra között van, de ez sem garantálják mindig. Luxuskörülményekre ne számítsatok, de rendes ágyban, zárt helyiségben lehet aludni. A mosdó, ha mindenki vigyáz a tisztaságra teljesen rendben van. Minden nap takarítják. A szállást mindig előre le kell foglalni. Az interneten számos weboldalon megtalálható az épp aktuális telefonszám, árak.

Ételt és italt is lehet vásárolni a menedékházban.

HASZNOS INFÓ: Közel a szálláshoz található egy iható vizű forrás.

Szerencsésen megérkeztünk a menedékházhoz. Elázva ugyan, de nem búsulva, hisz a táj mesebeli volt. Elfoglaltuk szobáinkat és megvacsoráztunk, majd lefeküdtünk aludni, hogy másnap kipihenve, újult erővel túrázzunk a hegységnek is nevet adó, Retyezát csúcsra, melyet a következő cikkben olvashatsz.

Strava túrarögzítésem:

Wikiloc:

A cikkben látható képeket nagy részét a túratársak készítették: Balogh László, Balogh Tamás, Dinnyés Ádám József, Nagy Csaba.