Peleaga csúcs

24 Augusztus 2019

Az utolsó egésznapos túranapunkra a Peleaga csúcsot tűztük ki célul, mely a hegység legmagasabb csúcsa, a maga 2509 méterével..

Pietrele Menedékház (1480m) – Encián Menedékház (1680m) – Bordul Tomii (1888m) – Pietrele-tó (1990m) – Bukura nyereg (2206m) – Bukura-púp csúcs (2370m) – Crusta Bucurei nyereg (2307m) – Peleaga csúcs (2509m) – Bukura-tó (2040m) – Kis-Bukura-tó (2070m) – Bukura nyereg – Pietrele Menedékház
Menetidő pihenőkkel: 11 óra
Táv: 18 km
Szintkülönbség: 1200 m
Minősítés: nehéz magashegyi túra

Az utolsó egésznapos túranapunkra a Peleaga csúcsot tűztük ki célul, mely a hegység legmagasabb csúcsa, a maga 2509 méterével. Hogy minél többet láthassunk a hegységből, más útvonalon indultunk el mint előző nap, így a Pietrele völgyén haladtunk felfelé.
A menedékháztól a sárga háromszög jelzést követtük az erdőben, majd hamarosan elérkeztünk egy kereszteződéshez, ahol áttértünk a kék háromszög jelzésre, melyet csak egy rövidebb szakasz erejéig követtünk. Újra jelzést váltottunk a következő kereszteződésnél méghozzá a piros keresztre tértünk. Leegyszerüsítve, mindig arra az útra tértünk ami felfelé vezetett.
A piros kereszt jelzés a Gentiana menedékházig vezetett.

A Gentiana menedékház 1670 méteren helyezkedik el, a pietrele menedékháztól 45 percnyi járásra, ugyancsak központi zónában található. Érkezés előtt itt is ajánlott érdeklődni a szabad helyek felől. Ételt és italt is lehet vásárolni a kabannában.

A menedékháztól tovább a kék sáv jelzést követtük. Elhaladtunk a Pietrele vízesés, a Bordul Tomiinak nevezett hatalmas szikla és a Pietrele gleccsertó mellett, mely utántól már csak kőtengereken haladtunk.

Egy meredek kaptató után felértünk a Bucura nyeregbe, 2206m magasra, amikor is elénk tárult a nyereg másik oldala: a hatalmas katlan melynek mélyén, ott voltak a sátrak a retyezát hegység legnagyobb tavának partján, mely a Bucura tó.

A nyeregtől a piros sáv jelzésen haladtunk tovább, mely előszőr a Crusta Bucurei csúcsra érkezett. Az “ösvény” kőtengeren vezetett, ahol soksor nem is láttuk a jelzést, csak betájoltuk az irányt és úgy igyekeztünk előre.

A Peleaga csúcsra az út a gerincen vezetett, ahol nagyon figyelmesek kellett, hogy legyünk minden lépésnél, több veszélyes szakaszt is magában rejtett, főleg a csúcshoz közel, az úgynevezett Coltii Pelegiinél, ahol jól kellett kapaszkodni a kövekben, hogy ne essünk le.

És végül felértünk a 2509 méter magas Peleaga csúcsra. Ez volt az első 2500 méternél nagyobb csúcshódításom. Az endorfintól ittasan kitaláltuk, hogy kitérőt teszünk, és megkerülve a Bukura tavat térünk vissza a Bukura nyeregbe. Igy kis pihenő és sok fénykép után, indultunk is tovább a sárga keresztjelzést követve.

HASZNOS INFÓ: A tóhoz közel, ahol leereszkedünk a sárga sáv jelzésen, a Salvamonthoz közel, található egy iható vizű forrás.

HASZNOS INFÓ: A Bukura tónál lehet sátrazni. Sajnos manapság már olyanok is feljárnak, akiknek nem a természet a fontos és nem tisztelik azt. Mindig mikor kimegyünk a természetbe tiszteljük a körülöttünk lévőket, mindig hagyjunk tisztaságot magunk után, soha ne szemeteljünk.

A tótól a kék sáv jelzésen indultunk vissza a nyeregbe, ahonnan az idefelé vezető úton túráztunk vissza a Pietrele Menedékházhoz, útbaejtve a Gentiana kabannat egy ünnepi sör erejéig.
Este egy isteni babkonzervel koronáztuk meg a napot, majd a sok élményel eltettük magunkat másnapra.

Strava:

Wikilok:

A cikkben látható képeket nagy részét a túratársak készítették: Balogh László, Balogh Tamás, Dinnyés Ádám József, Nagy Csaba.