Moldoveanu és Nagy Vist csúcsok

Ez az egyik legnehezebb és egyben legszebb túrám, melyet az évek alatt végigjártam.

Az ország tetején

1 nap

Bilea-tó (2034m) – Zerge-tó (2230m) – Sárkány Ablak (Nyugati Árpás Csorba) (2175m) – Portița Frunții (2153m) – Strunga Podrăgelului (2152m) – Tóközi nyereg (2269m) – Podrág-tó (2140m)

• Menetidő: 4 óra
  • Táv: 10 km
  • Szintkülönbség: 844 m
  • Minősítés: nehéz magashegyi túra

2 nap

Podrág-tó (2140m) – Podrág nyereg (2301m) – Gyurgyevó nyereg (2342m) – Ucea Mare nyereg (2220m) – Ucișoarei nyereg (2312m) – Orzănele nyereg (2300m) – Nagy Vist csúcs (2527m) – Moldoveanu csúcs (2544m) – Nagy Vist csúcs – Podrág nyereg – Podrág-tó

• Menetidő: 5 óra
  • Táv: 14 km
  • Szintkülönbség: 804 m
  • Minősítés: nehéz magashegyi túra

3 nap

Podrág-tó (2140m) – Podrág nyereg (2301m) – Gyurgyevó-tó (2140m) – Mircii csúcs (2470m) – Vârtopului nyereg (2287m) – Păru de Fier csúcs (2316m) – Monumentul Nerlinger – Három lépésre a haláltól – Sárkány Ablak (2175m) – Zerge-tó (2230m) – Bilea-tó (2034m)

• Menetidő: 4,5 óra
  • Táv:11 km
  • Szintkülönbség: 850 m
  • Minősítés: nehéz magashegyi túra

1. nap

Aug 16. 2020. Vasárnap.

A csapat 3 tagból áll: párom Csabi, hegymászó barátunk Tomi és jómagam. Mindenki izgul, hogy is fogja elbírni a hátizsákját. Az enyém 18 kg nyomott.

A Bilea-tóhoz 10:30 körül érkeztünk, igyekeztünk elkerülni a nagy forgalmat, így is épp, hogy sikerült, fél órára rá, a szerpentinen már 500 méteren állt a kocsisor.

Felvettük a hátizsákot és neki vágtunk az útnak. Átverekedtük magunkat a tömegen, a Bilea-tó észak-keleti sarkáig, ahonnan a kék háromszög  jelzésen indultunk a Zerge-tó fele (Lacul Capra). Ez az útszakasz lankásan emelkedik, majd a vége felé kissé csúszós (előtte való nap nagy eső volt) és kaptatós, jól megizzaszt, főleg 18 kg-val a hátadon, de amint kiérsz a nyeregbe elfelejted a terheket. Sajnos ez a mi esetünkben nem volt ilyen idilli, mi csak fehér ködöt láttunk, a Zerge-tó csodás látványa helyett.

HASZNOS INFÓ: a Zerge-tónál lehet sátrazni.

[easy-image-collage id=159]

Ez az útszakasz elég forgalmas, sokan felmásznak a nyeregig vagy akár a tóig, papucsban is, de a tótól arrafelé már csak igazi turistákkal lehet találkozni.

A tónál pihentünk 10 percet és folytattuk utunkat a piros sáv jelzésen, mely a Fogarasi Havasok főgerinc útvonala, a tótól az út eleinte a szintvonalon halad, majd elkezd meredeken lejteni, mindenki gondolata az volt, hogy visszafele itt mászni kell majd. A lejtős rész után a hegyoldalba kitaposott, keskeny túristaösvény következett, elég jól tartva a szintgörbét. Néha a szél egy ablakot nyitott a ködben, és beláttuk a völgyet. Hamarosan ismét egy meredek emelkedő következett, és az utunk lassan elért a Sárkány Ablakhoz (Fereastra Zmeilor).

A Sárkány Ablakon keresztülnézve elénk tárult a várva várt Fogarasi Havasok tájkép. Meredek hegyoldalak, tüskés hegycsúcsok, ahol az ember nagyon kicsinek érzi magát.

Tudni kell, hogy a Sárkány Ablaktól eljutni a Podrág-tóig 2 túraútvonalon lehet. Az egyik a piros sáv jelzés , mely a gerincen vezet, kevesebb szintet kell kimászni, de bizonyos szakaszokon láncokkal és szakadékokkal díszített túraösvény van; a másik a kék kereszt jelzés , mely nem visz láncokon, de szintben több, áthalad a Portița Frunții-n (2153m), leereszkedik a Nagy Árpás patakhoz, majd átmászik a nyergen, Strunga Podrăgelului (2152m), ismét leereszkedik a Kis Podrág tóhoz, majd a Tóközi-nyereghez (2269m) felmászik és leereszkedik a Podrág katlanba, ami az úticélunk.

Mi a kék kereszt jelzést választottuk, félve a láncoktól 18, 20 és 22 kg-os hátizsákokkal megpakolva. Mint már írtam a kék kereszt lement-felment, de kárpótolt bennünket a várva vár napfény és a csodálatos táj, beláthattunk egészen az erdélyi medencébe.

Fáradtan, 19 óra tájban, végre felértünk az utolsó hegyünkre és megpillantottuk a Podrág tavat a menedékházzal mellette. Igyekeztünk hamar leérni és szélvédett sátorhelyett keresni.

Fáradtan, éhesen, fázva felhúztuk a sátrat, felvettük az összes ruhánkat és ettünk egy meleg levest, amit a kis gázfőzőn főztünk meg.

HASZNOS INFÓ: A Podrág-tó mellett lehet sátrazni. A menedékházban lehet szállást, ételt is kapni, de a jelenlegi Covid-19 pandémia miatt, kihagytuk a kabannázást inkább cipeltük a sátrat és a tűzhelyet. A menedékháztól nem messze van egy tiszta, iható vizű forrás.

FONTOS! Evés után MINDEN ÉTELT és ILLATSZERT, KRÉMET, DEOT légmentesen zárt zacskóba tettünk és a sátortól messzebb elrejtettük 3 nagy kő alá. A szemetet, szintén légmentesen zárt zacskóba tettük és azt is elrejtettük két közepes kő alá. EZ NAGYON FONTOS A MEDVÉK MIATT!

HASZNOS INFÓ: A magas hegységekben, akár nyáron is, az éjszakai hőmérséklet lehülhet akár 0 C fokra is. Fontos a réteges, meleg öltözet és a jó hálózsák. Személy szerint alsónadrágban és sínadrágban aludtam, felül pedig vagy 4 réteg ruhában. Hálózsákom komfortzónája -20 C és mondhatni, hogy épp nem fáztam.

HASZNOS INFÓ: Ha sátorral indulsz túrázni érdemes befektetni egy könnyebb vázú sátorba (aluminium), melyet cipelned kell. Ezek a sátrak általában formailag is úgy vannak kialakítva, hogy nagyobb szélben is megállják a helyüket.

Első napi Strava túraútvonal rögzítés:

2. nap

Aug 17. 2020. Hétfő.

Reggel nem siettünk, hisz tudtuk, hogy a mai napra tervezett túra könnyebb lesz, hisz nem cipeltük a hátizsákot, ráadásul az idő sem nézett ki jól, ismét mindent köd borított. Reggeli után, kb 10:00 órakor, elindultunk csúcsot támadni.

[easy-image-collage id=201]

A piros háromszög jelzést követtük felfele egészen a Podrág nyeregig, ahol áttértünk a piros sáv jelzésre, ami a gerincen folytatódott tovább, és elhaladt a Tărița 2407m, a Podul Giurgiului 2358m, Corabia 2406m, Ucea Mare 2434m, Ucișoara 2390m csúcsok mellett.  Aki tériszonyos gondolja át kétszer ezt a túrát. A keskeny ösvény az óriási hegy oldalában, vagy épp a csúcs nevekkel azonos elnevezésű nyergeken haladt, melyek nem voltak szélesebbek mint egy méter, mindkét oldalt mély szakadékkal. Sajnos számunkra a mélységek takarásban maradtak, csakúgy mint a vágyott kilátás.

A Nagy Vist csúcs előtt, az út egy jó darabon kanyarog felfele, majd megpillantjuk a csúcstáblát: Nagy Vist 2527m, a harmadik legmagasabb csúcs Romániában. Nekünk ez az emelkedő nagy kihívást jelentett, egymást alig láttuk a ködben, mely nem is köd volt, hanem álló vízcseppek a levegőben, elvoltunk ázva, irdatlanul fújt a szél, egy adott pillanatban felmerült, hogy nem megyünk tovább, hanem keresünk egy hegyimentő védkunyhót, de a legközelebbi 2 órás járásra volt, így inkább továbbmentünk, hogy megpihenünk az első szélvédett helyen. Mindenkinél volt száraz ruha a táskában, hogy áttudja cserélni.

HASZNOS INFÓ: Érdemes magaddal vinni a túrákra száraz ruhát.

[easy-image-collage id=204]

Szerencsénk volt. Az idő nem tisztult ki, de a csúcs másik oldalán nem fújt a szél. Pár percet pihentünk és indultunk is tovább a Moldoveanu csúcs felé.

A Nagy Vist és Moldoveanu csúcsok között nem nagy a távolság, az út a gerincen vezet, a  Spintecătura Viștei nyergen (2500m), néhol sziklás, itt láncok segítik a turistát, hogy ne zuhanjon bele a több száz méteres szakadékba. Általában, főleg hétvégén, sorban szoktak állni az emberek a csúcshoz. Most nem kellett beállni a sorba. Az időjárási viszonyokat tekintve így is sokan voltak, kb 20 ember fordult meg az alatt a kis idő alatt amit a csúcson töltöttünk.

A 2544 méter magas Moldoveanu csúcsra érve, egyszerre voltam nagyon boldog, hogy végre eljutottam az ország legmagasabb pontjára, mely szinte névrokonom és szomorú, hogy nem látok semmit. Elkészítettük a csúcsképet, ittunk csúcspálinkát, ettünk csokoládét és beírtuk a nevünket az emlékkönyvbe. Felemelő érzés volt. Még vártunk egy kicsit, hátha kitisztul az idő, de mivel semmi esély nem volt rá, elindultunk visszafelé.

A Nagy Vist csúcson visszafelé készítettünk csúcsképet és máris indultunk tovább, hogy minél hamarabb tudjunk enni egy meleg levest, inni egy meleg teát. Ugyanazon az úton mentünk vissza a sátorig, ahol jöttünk, a piros sáv jelzésen, majd a piros háromszögön , ugyanolyan időjárásban. Nagy ritkán egy nagyobb szellő elfujta a szelet és láthattunk egy keveset a tájból, egy hegyoldalt, egy völgyet, egy szakadékot. A szembejövőkkel kiegyeztünk, hogy semerre nem találnak napot, hiába keresik.

A Podrág-tó völgye visszatértünkre kezdett kitisztulni. Mire a sátorhoz értünk kis napsütés is megsimogatta meggyötört lelkünket. A naplemente igen szépnek ígérkezett.

Este, ahogy előző nap is, mindent elpakoltunk légmentesen zárt zacskóba arrább a sátortól. Lefeküdtünk, nem is tudtuk, hogy a napnak még nincs vége….

Éjszaka kőcsörömpölésre ébredek. Majd hallom ahogy a zacskó szakad, és valami csámcsog.

Egy MEDVE!

Nagyon féltem. Jó pár percen át hallgattuk, ahogy a medve nyalogatja a szemétben a konzervdobozokat…

Szerencsére a menedékháznál lévő kutyák is észrevették a medvét és addig ugattak még el nem ment. Vagyis csak azt hittük. Később még hallottam ahogy járkál a medve a sátor körül, majd megint kutyaugatást.

Hosszú éjszaka volt.

[easy-image-collage id=210]

Második napi Strava túraútvonal rögzítés:

3. nap

Aug 18. 2020. Kedd.

Kiszállva a sátorból a legcsodálatosabb idő fogadott amit turista csak kívánhat, gyönyörű tiszta, páramentes idő. Szívem szerint újból megmásztam volna a Moldoveanu csúcsot. Felmértük a medve által okozott károkat, eltakarítottuk (összeszedtük a szétszórt szemetet), összepakoltunk és elindultunk hazafele.

A jó idő és a táskák könnyebbülése miatt, arra határoztunk, hogy bevállaljuk a láncos gerincutat. Így hát a piros háromszög jelzésen kimásztunk a Podrág nyeregbe és a főgerincúton, a piros sáv jelzésen a Bilea-tó fele tértünk. Elhaladtunk a Podrág csúcs (2462m) és Gyurgyevó-tó (2140m) mellett, majd kimásztunk a Mircii csúcsra (2470m).  Ezután következett egy nagyon keskeny, gerinces szakasz, amely elhaladt a Nagy Árpás csúcs (2468m)Vârtopului nyereg (2287m), Păru de Fier csúcs (2316m), Nerlinger Monumentum mellett, így lehetőségünk volt jól szemügyre venni a tájat.  A Sárkány Ablak előtti utolsó gerincszakasz sűrűn láncokkal volt borítva, néhol teljesen függőleges sziklafalon kellett kimászni a hátizsákjainkal, a hely neve is sugallja nehézségét, Három lépésre a haláltól (La trei pasi de moarte). A Sárkány Ablakhoz érve, már az ismert úton haladhatunk visszafelé, továbbra is a piros sáv jelzésen.

Az idő gyorsan telt, miközben búcsúzkodtunk a hegyektől. A Zerge-tóhoz érve utoljára megpihentünk, majd a nyeregből, a kék háromszög jelzésen leereszkedtünk a Bilea-tóhoz.

A sok és különböző ember között megállapítottuk, mennyivel jobb volt a havasokon beljebb, ahol messze voltunk, ettől a sokszor túlzásba eső civilizációtól.

Harmadik napi Strava túraútvonal rögzítésem:

Az általunk bejárt túrát akár egy nap alatt is lehetséges lejárni, de ennek feltétele a rendkívüli jó fizikai állóképesség és a magashegyi túra ismeretek. Mi szerettük volna kiélvezni a Fogarasi hegységben töltött időt, így nem siettünk.

FONTOS: akármilyen tapasztalt vagy, mindig vigyázni kell a hegyen, nem alábecsülve a természet erejét!

[easy-image-collage id=242]

Végszó

A bakancslistámról lekerült a Moldoveanu megmászása, de felkerült a Moldoveanu megmászása szép időben, a jövőben sort kerítek majd rá.

Mindenkinek csak ajánlani tudom a Fogarasi Havasok e csodáit.

4 thoughts on “Moldoveanu és Nagy Vist csúcsok

1. Se poate face si in 2 zile traseul, cu campare la lacul Podragu, sau intr-o zona adapostita de vand pe creasta (sunt daca esti atent). Se poate si intr-o zi, doar daca ai o conditie fizica excelenta. Traseul de o zi, dus-intors, de la lacul Balea pana la vf Moldoveanu, ar fi: 27km, cu +2000m diferenta de nivel, doar pe creasta, pe marcajul banda rosie, fara cobarare la lacul Podragu, aprox 14-16 ore, cu pasi rapide.