Retyezát csúcs

23 Augusztus 2019

Előző cikkemben ismertettem az útvonalat a Pietrele Menedékházig és magát a szállást is. Ebben a részben az első túránkat írom le nektek, amely a Retyezát csúcsra vezet. Nem tudom, hogy a csúcs adta a nevét a hegységnek vagy a hegység a csúcsnak, de nem is számít, hogyha egy hegyeket szerető ember a hegységbe ér, mindenképpen meg kell hódítsa ezt az ikonikus, Retyezát csúcsot.

Pietrele Menedékház (1480m) – Sztenisóra-vízesés – Sztenisóra-tó – Retyezát nyereg (2251m) – Retyezát csúcs (2482m) – Retyezát nyereg – Sztenisóra-tó – Sztenisóra-vízesés – Pietrele Menedékház
Menetidő pihenőkkel: 9 óra
Táv: 15 km
Szintkülönbség: ~1100 m
Minősítés: közepes/nehéz magashegyi túra

Mi egy szedett-vedett társaság voltunk, két országból valók, különböző korosztályúak, de egy dolog közös volt bennünk, mindenki ugyanannyira szerette a hegyeket. Így, reggel felhőtlenül indultunk útra a menedékháztól a kék kereszt jelzésen. A turistaút az erdőben haladt felfelé, majd kis gyaloglás után elértünk a Sztenisóra-vízeséshez.

Utunkat tovább folytatva hamarosan elértünk egy kereszteződéshez ahol a kék háromszög jelzésen haladtunk tovább.

Ahogy magasabbra és magasabbra törtünk, az erdőt lassan törpefenyő tengerek, a talajt pedig kisebb-nagyobb kövek váltották fel, és egyre többet és többet láthattunk be az előttünk húzódó völgyből, mely a mennyországra hasonlíthat. Az ösvény egy patak mederhez hasonlított, a tegnapi esőzés miatt sok helyen nehéz volt az előrehaladás. Nehéz leírni a táj csodálatos látványát, a képek segítenek az elképzelésben, de visszaadni nem tudják az élményt. Nem érződik a reggeli harmat, a fenyő illata, nem hallatszik a víz csobogása, a madarak csicsergése és az az igazi csend melyet távol a város zajától lehet csak megtalálni.

Megérkezvén a Sztenisóra tóhoz, vagy másként mondva, tengerszemhez, mely 2000 m magasan található, egy nagyobb pihenőt tartottunk erőt gyűjtve az előttünk álló meredek emelkedőhöz. A kék háromszöggel jelzett ösvény, a kőtengeren folytatódott tovább.

Ezek a kőtengerek jellegzetesek a Retyezát hegységre, szintúgy mint hogy ebben a hegységben található a legtöbb tengerszem, összesen 82 db.

Felérve a Retyezát nyeregbe elénk tárult a hegység, mely olyannyira gyönyörű volt, hogy örökre megszerettük és már akkor eldöntöttük, hogy nem most járunk itt utoljára. A sárga sáv jelzésen folytattuk tovább utunkat a csúcsra. Már csak egy kaptató választott el bennünket a célállomástól, amit sikeresen teljesítettünk is.

Felértünk a Retyezát csúcsra, mely 2482 m magas. Bár ez a hegység névadó hegye, ennek ellenére csak a harmadik legmagasabb csúcsa, de kilátásban és szépségben, nem marad le a többitől. A csúcsra ottlétünk alatt néha köd telepedett, de a szél gondoskodott, hogy látványban is legyen részünk.

Az evés-ivás-fényképezés után, amit nem siettünk el, lassan elindultunk visszafelé, ugyanazon az útvonalon ahol jöttünk. A csúcsról lefelé a nyeregig a sárga sáv jelzésen, a Retyezát nyeregtől egészen az erdő széléig a kék háromszög jelzésen, majd innen a kék kereszt jelzésen a Pietrele menedékházig.

Szebb napot kívánni se lehetett volna.

Következő cikkemben a Peleaga csúcsra indulunk.

Strava:

Wikilok:

A cikkben látható képeket nagy részét a túratársak készítették: Balogh László, Balogh Tamás, Dinnyés Ádám József, Nagy Csaba.

One thought on “Retyezát csúcs

1. Felicitari , Kitti! Minunate fotografii, palpitanta descriere! Ma bucur sa vad macar, ca de mers pe urmele tale, nu mai pot. Iti doresc multe drumetii la fel de frumoase !😊