Omu és Bucura Dumbravă csúcsok

Égett Kő Hotel (1950m) – Babele Menedékház (2238m) – Sfinx, Babele és kőgombák (2292m) – Șugarilor nyereg (2305m) – Cerbului nyereg (2308m) – Omu csúcs (2507m) – Bucura Dumbravă csúcs (2503m) – Baba Coștila – Coștila csúcs (2490m) – Fehér völgy nyereg (2405m) – Caraiman csúcs (2384m) – Crucea Eroilor Neamului – BabeleTelekabin – Égett Kő Hotel

Menetidő: 10 óra 30 perc
Táv: 26 km
Szintkülönbség: 1029 m
Minősítés: hosszú, könnyű túra

Ha hétvégére egy laza túrát gondoltál, de mégis szeretnél túrázni és ezt 2000 m fölött tervezed, mindenképp csak ajánlani tudom a Bucsecs-hegységet, ami Románia legforgalmasabb magashegyi túristacsalogatója. Mi is hasonló elvárásokkal vágtunk neki az augusztus 7-9es hétvégének. Edzeni szerettünk volna a Moldoveanu megmászása előtt, de nem akartuk magunkat tönkre se tenni.

Péntek este elég későn indultunk el, de szerencsésen fogtuk ki a forgalmat. Brassó után igaz, hogy lassabban haladtunk, de dugóban nem kellett álljunk. Jó tudni, hogy Predeal, Azuga, Bușteni, Sinaia útvonal gyakran bedugul. Mi Sinaia után rögtön letértünk és a Transbucsecsen keresztül, kocsival felmentünk egészen az Égett Kő Hotelig (Hotel Piatra Arsă). Az éjszakát a kocsiban töltöttük (így volt eltervezve).

HASZNOS INFÓ: a Transbucsecs aszfaltozott, jó út, de számítani kell arra, hogy még éjszaka is forgalmas.

HASZNOS INFÓ: a Bucsecs-hegység Nemzeti Parkban a sátrazás tilos, sátrazni csak a Mălăiești Menedékház mellett vagy a Zănoaga Menedékház  mellett lehet. Ha mindenképp sátorban szeretnél aludni, ami nem ajánlott a medvék miatt sem, akkor a bivakolás lehet egy lehetőség (ahol ér az éjszaka felhúzod a sátrad és kora reggel lebontod, majd továbbállsz, semmilyen szemetet nem hagyva magad után).

Szombat kora reggel arra ébredtünk, hogy érkeznek és érkeznek a kocsik mind telis-tele turistákkal. Miután mi is felkészültünk az egész napos túrára, útnak indultunk a 713-as úton (kocsi/bicikliút) ami felvisz a Babele Menedékházhoz, autóval tilos behajtani. Az út nagyon lassan emelkedett, elhaladt a Cocora (2191m) csúcs mellett. Az idő tiszta, a kilátás pedig remek volt.

HASZNOS INFÓ: A Bucsecs-hegység nagy előnye, hogy több felvonó is működik,ami megkönnyíti a turistáknak a feljutást, így az is megtudja csodálni a különleges tájat, aki nem szeretne gyalogosan felmászni a tetőre.

A Babele Menedékház mellett találhatók a Bucsecs-hegység nevezetes motívumai a Szfinx, Babele és a különböző alakú kőgombák, melyeket a gyakori és erős szél formált és formáz. A jellegzetes szél, most is fáradhatatlanul fújt, majd miután megcsodáltuk a kőérdekességeket továbbindultunk a sárga sáv jelzésen az Omu csúcs felé.

A turistaút széles és jól kitaposott volt, “aszfaltozott”, megértettem miért mondják azt, hogy a Bucsecsbe magassarkúban is ellehet menni. Elhaladtunk a Nagy Baba (2292m), Salvamont menedékház, Obârșiei csúcs (2405m) mellet, áthaladtunk a Șugarilor nyergen (2305m), ahol választhattunk, hogy a téli vagy nyári útvonalon megyünk tovább.

Mi a nyári útvonalat választottuk. Ezen az út elkeskenyedett és néhol meredeken lejtett a völgy felé, majd a Cerbului nyergen találkozott a téli útvonallal. Az Omu csúcshoz közeledve, az ösvény újból kiszélesedett és kicsit jobban elkezdett emelkedni, majd nemsokára megpillantottuk az Omu Menedékházat, mely pontosan  az Omu csúcson (2507m) található.

Ebéd után folytattuk utunkat a Bucura Dumbravă csúcsra 2503m.

Visszafele a változatosság kedvéért a téli útvonon mentünk. A Șugarilor nyergen rátértünk a piros kereszt jelzésre, ami elhaladt a Baba Coștila mellett.

Hamarosan kis kitérőt téve, letértünk a jelzett útról, hogy közelebbről szemügyre vegyük a Coștila csúcson (2490m) található hatalmas rádio-tv tornyot, majd folytattuk utunkat a piros kereszt jelzésen, áthaladva a  Șaua Văii Albe-n, egészen a Caraiman csúcsig (2384m). A Caraiman csúcson találhátó a Crucea Eroilor Neamului, azaz a Hősök keresztje, amely 1926-1928 között épült, 2.291 m magasan helyezkedik el és 36m magas.

Visszafele a piros keresztet követtük tovább, ami visszavezetett a Babele Menedékházhoz és Babele Felvonóhoz. Itt, hogy minél változatosabb legyen a túránk, a sárga sáv jelzést követtük egészen az Égett Kő Hotelig.

A nap végén nem akartam elhinni, hogy 26 km-t és 1029 m szintet tettünk meg. A könnyen megközelíthető látványosságok, a lapos és lassan emelkedő terep és persze a kilátás, ami elterelte a gondolatunkat, megkönnyítette a túrát. Viszont az egész napos szél, amely délután csípős hideg széllé változott, megtette a hatását. Lefújtuk a második napra tervezett túránkat és lementünk a völgybe éjszakára.

Így vasárnap a Zănoaga hasadékot csodáltuk meg, mely híres a rejtett szépségeiről. Ha kíváncsi vagy megtalálhatod a következő postban.