Zănoaga – Orzea Hasadékok

Zănoaga Menedékház (1400m) – Zănoaga Camping – Zănoaga Hasadék – Scopoasa Menedékház (1205m) – Srcopoasa-tó – Orzea Hasadék – Dobrești – Scopoasa-tó – 7 Forrás Vízesés – Zănoaga Camping – Bolboci felhalmozási-tó és gát – Bolboci Menedékház (1460m) – Zănoaga Menedékház

Menetidő: 5 óra 30 perc
Táv: 16,5 km
Szintkülönbség: 617 m
Minősítés: könnyű / közepes túra

Az Omu és Bucura csúcsok című blogomban említettem, hogy a Bucsecs-hegységben járva, a Vasárnapot a Zănoaga hasadék rejtett csodáinak felkutatására szántunk. A Zănoaga Orzea Természetvédelmi Terület valóban az egyik legszebb túraútvonal, mely a Bucsecs-hegységben található és betekintést nyerhetünk, hogy milyen csodák rejlenek a hegyek lábainál.

2020. Aug. 9-én reggel, összepakoltunk egy fél napra elegendő élelmet és vizet, mivel jó idő volt kilátásban, még esőkabátot sem raktunk magunkhoz. A térképet követve, a Zănoaga Menedékháztól indulva, a kocsiút mellett elértünk a Zănoaga Campinghez, ahol átkeltünk a Ialomița patakon és a kék kereszt jelzést követve egyre mélyebbre hatoltunk a Zănoaga hasadék belsejében.

A széles út, amelyen sok turista megfordult aznap is, keskeny, köves, sziklás ösvénnyé változott át. Végig a Ialomița patak mellett halad, több hídon át kellett keljünk és néhol láncok segítették a könnyebb előrehaladást. A Hasadékban hangosan zúgott a víz, az erdőben susogtak a fák, igazi titkos út érzetét keltette az emberben, mintha Narniába tartottam volna.

Ahogy közeledtünk a Scropoasa tó fele, az út ismét kiszélesedett és egyszer csak egy réten, viskók között találtuk magunkat. A Zănoaga Menedékház, nem nézett ki a legjobban, a medveveszélyre viszont több tábla is figyelmeztette a turistákat.

A Scropoasa tó mellett haladtunk tovább, a kék kereszt jelzést követve. A tó másik végében kezdődik az Orzea Hasadék, melyen nem lehet gyalogosan átkelni, de belehet látni, és szemügyre lehet venni, hogy mennyire szűk is valójában. Ez a Ialomița legszűkebb része. A sziklafalon pedig kis faépítmények vannak.

A legtöbb turista csak idáig sétál el, de mi túl rövidnek ítéltük meg az eddig megtett utat így mentünk előre a jelzésen. Mivel az Orzea Hasadékon nem lehet átkelni, megkerültük azt. Felmásztunk a mellette lévő hegyre, majd visszaereszkedtünk a Ialomița-hoz, bekukkantva a másik oldalon is a hasadékba.

Úgy döntöttünk, hogy elmegyünk egészen Dobrești-ig. A út keskeny és járatlan volt. A patak mellett nagy volt a zaj, így sűrűn megfújtam a sípomat, a medvék miatt, hogy hallják, hogy jövünk. Ez a szakasz tényleg érintetlen volt, kidőlt fák, kopott jelzések, az utat benövő gaz, megnehezítette az előrehaladást. Majd végül megérkeztünk a kietlen Dobrești üdülőtelepre

HASZNOS INFÓ: A síp jó barát, ne hagyd otthon! A medvéket is tudod figyelmeztetni a jöttödre, és ha véletlen bajbakerülsz hasznos eszköz a figyelem felkeltésére, könnyebben megtalálnak.

HASZNOS INFÓ: Ha ismeretlen helyen túrázol, érdemes nyomtatott térképet is magaddal vinned. A hasonló hasadékokban, völgyekben, nem mindig van térerő, hogy az elektronikus térképet betöltsd, így könnyen el lehet tévedni, főleg, ha a turistaút nem jól kitaposott, vagy a jelzések kopottak, hiányosak.

Kis pihenő után, nem is időztünk tovább, visszamentünk ugyanazon az útvonalon egészen a Scropoasa tó-ig, ahol még elsétáltunk a 7 forrás vízeséshez is.  A turisták időközben megszaporodtak, kisebb tömeg gyűlt össze és az idő is elég jól eltelt, így jobbnak tartottuk visszamenni a kocsihoz és hazaindulni.

A kocsihoz érve, csak kíváncsiak voltunk, hogy néz ki a Bolboci felhalmozási-tó és a gát, így elsétáltunk a kocsiúton. Átkeltünk a gáton, a Bolboci Menedékházban egy üdítő mellett megpihentünk. Elbúcsúztunk a Bucsecs-hegységtől és hazaindultunk.

Nagyon kellemes, szép túrát tudtunk le ezen a hétvégén. A Bucsecs-hegység még sok szépséggel rendelkezik, mindenképp megéri majd visszalátogatni.

Strava túra rögzítésem:

2 thoughts on “Zănoaga – Orzea Hasadékok

1. I want to travel at Cheile Orzei or Zănoaga Gorges
    is it a round trip or back and forth?
    I have 3-4 hours to spend there next week
    thanks

1. Is a forth and back trip. You start the trip from the main road, and you need to follow the blue cross mark to the Scropoasa lake and to the waterfalls. There are some info desks which can help you. This trip is aprox 4 h.