Vigyázó csúcs

Vigyázó Menedékház –  Brițelor csúcs 1794 m – Vigyázó csúcs 1836 m – Vigyázó Menedékház

Menetidő: 5 óra

Táv: 24 km

Szintkülönbség: 1290 m

Minősítés: könnyű / közepes túra

Október 3. 2020

Beköszöntött az ősz. Rövidülnek a napok, hidegebbek az esték. De túrázni nem csak nyáron érdemes. Minden évszaknak megvan a maga szépsége, így mi sem maradtunk otthon. Sokat most sem agyalva a dolgokon, összepakoltunk egy napra elegendő ételt-italt és szombat reggel, 9 óra tájban elindultunk a Vigyázó csúcs felé.

A Menedékház megközelítése kocsival:

Kocsival 2 és fél óra volt az út. Bámffyhunyadnál (Huedin) letértünk Székelyjó község (Săcuieu) fele. Mi Székelyjó községnél jobbra tértünk és a következő völgyön, Vișagu felé (DJ103J), haladtunk a kocsival a Vigyázó Menedékház irányába. A kocsit egy szélesebb parkolóban hagytuk és elindultunk gyalog az őszi erdei úton, a gyönyörű napsütésben.

HASZNOS INFÓ: Ezen az úton (DJ103J) nem lehet kocsival eljutni egészen a menedékházig, az út erdei szakasza csak terepjáró autóval járható.

HASZNOS INFÓ: A Vigyázó Menedékházhoz ellehet kocsival is jutni. Ehhez Székelyjó községnél Havasrogoz (Rogojel) felé kell haladni a DC129-es úton.

Az erdőben csend honolt, a napfény gyengéden simogatta arcunkat. Az út lassan kanyargott felfelé. A lombhullató fák helyét lassan az örökzöld fenyő vette át, melyek alatt még találtunk áfonyát is. Ahol az út mellett nem voltak fák és a nap sugara elérte és felmelegítette a köveket, üveggyíkokba botlottunk. A Nyugati-kárpátokban még nincsennek úgy elszaporodva a medvék, mint az ország többi részén, de most is megfújtam néha a sípomat, biztos ami biztos.

Nem tudom nyáron mennyire forgalmas ez az útszakasz, de most ősszel egyáltalán nem volt az. Csak a Vigyázó Menedékháznál találkoztunk emberekkel, ott sem sokkal.

A Menedékháztól a piros kör jelzésen haladtunk tovább, ami a sípályán halad felfele, ez a legmeredekebb része a túrának. Kb 600 m szintet emelkedtünk, mielőtt kiértünk a gerincre. A sípálya mellett lévő erdő a tetőn véget ért, a gerincen csak alacsonynövésű fenyők nőttek. Amely fa magasabbra mert nőni, áldozatául esett az természeti erőknek és féloldalasra nyirta őket a szél.

Szép őszi idő lévén elég messzire beláthattuk az őszi tájat. Elhaladtunk a Britelor csúcs 1794 m mellett és hamarosan elértünk a Vigyázó meteorológiai állomáshoz. A térkép szerint itt található a csúcs, viszont csúcstáblát nem találtunk így továbbhaladtunk és 500 m arább meg is pillantottuk a csúcstáblát, Vigyázó csúcs 1836 m, az Erdélyi-középhegység második legmagasabb csúcsa.

A napnak már alig volt ereje, a hideg szél elől elbújtunk egy törpefenyő szélárnyékába, majd pár falat után indultunk is vissza ugyanazon az útvonalon a kocsihoz.

Csak ajánlani tudom ezt a remek kis túrát! Jól megközelíthető könnyű túra. Mi nehezítettük a km-kel, de ha csak a menedékháztól indulsz tényleg nem okoz nehézséget. Eltudom képzelni egy téli túrának is, hiszen nincs veszélyes szakasza.