Hétlétrák és Nagykőhavas csúcs

Alsótömös Malomdombok – Hétlétrák – Nagykőhavas menedékház – Nagykőhavas csúcs (1844m) – Alsótömös Malomdombok

Menetidő: 5-6 óra

Táv: 16 km

Szintkülönbség: 1160 m

Minősítés: közepesen könnyű túra

Június 28, 2020

Mivel a Csukás-hegységet kipipáltuk egy nap alatt, vasárnapra keresnünk kellett más látványosságot. Így esett a választás, a hazafele nem nagy kitérőt okozó, Hétlétrák Kanyonra és a Nagykőhavas csúcsra.

• HÉTLÉTRÁK:

Brassó megyében, Alsótömös Malomdombok (Dâmbul Morii) településnél, a Nagykőhavas hegységben található, melyet a Csűrkőárka (Valea Șurii de Piatră) nevezetű patak formált a mészkőbe. 160 m hosszú, 58 m szintkülönbségű kanyon. A Patak hét vízesést alkot. Régebb 7 létra segítségével lehetett átjutni a szurdokon, innen ered az elnevezés, a 2013-as felújítások után, jelenleg 9 létra van felszerelve.

Szép nyári napnak ígérkezett és vasárnap volt. A Hétlétrák Kanyon, Románia egyik legsűrűbben látogatott természeti látványosságának számít, könnyen megközelíthető és nem okoz nehézséget átkelni rajta. Akár családostul, gyerekekkel is bejárható. Így tudtuk, csak akkor van esélyünk végigjárni a túrát idejében és elkerülni a sorban állást, ha az elsők között érünk oda. Korán reggel keltünk és nyitásra ott voltunk. Nem mi voltunk az elsők, de még a nagy tömeg mögöttünk volt.

HASZNOS INFÓ: Érdemes minél korábban odaérni. Parkoló kevés van, és nem kellemes sorban állni se.
HASZNOS INFÓ: Mindenképp tájékozódj, a nyitvatartásról és a jegyárakról indulás előtt.

• TÚRA:

A sárga sávval jelzett turistaút, Alsótömös Malomdombok részéből indul. 1 óra – 45 perces séta után érkezünk meg a Hétlétrák bejáratához. A szurdok látogatásához belépőt kell venni.

Miután megvásároltuk a jegyünket és felraktuk a kapott karszalagot, felvettük a vízálló, meleg kabátunkat és izgalommal telve nekivágtunk a szurdoknak. Nagyon szépen fellettek újítva a létrák. A mellettünk, alattunk, felettünk csobogó víz hangjától beszélgetni nem tudtunk, de annál jobban élveztük a látványt.

HASZNOS INFÓ: Érdemes kesztyűt is vinni magaddal, a létrák nagyon hidegek.

A kanyonon sajnos túl gyorsan átértünk, majd nekivetkőztünk az előttünk álló hegynek. Továbbra is a sárga sávot követtük, mely az erdőben haladt, eleinte lassan, majd egy jó darabon meredeken emelkedett felfelé, egészen a nagykőhavasi menedékházhoz.

HASZNOS INFÓ: A Hétlétrák kanyon kijáratánál, a piros pont jelzésen vissza lehet fordulni. A piros pont az erdőben halad és épp a kanyon bejáratához vezet vissza.

A Nagykőhavasi menedékháznál 1629 m helyezkedik el. A menedékházat a környékbeli Eké-sek állították és jelenleg is ők tartják karban. Barátságos gazdák, a tőlük telhető legjobb módon szállást, ételt biztosítanak az igénylőknek.

HASZNOS INFÓ: A menedékháznál lehet meleg ételt, üdítőt, sört, csokoládékat vásárolni, DE vizet nem! Van egy forrás nem messze ahonnan lehet ingyen és bérmentve meríteni.

A menedékháztól a kék háromszög és piros sáv jelzésen haladtunk tovább, majd egy útkereszteződésnél mi a piros sáv jelzésű ösvényt követtünk egészen a Nagykőhavas csúcsig. A csúcs 1844 m helyezkedik el. Ismét gyönyörű napsütéses, tiszta időt kaptunk. Tisztán látszott az alattunk lévő Brassó. A siklóernyősök kedvelt starthelye ez a rész. Ekkor is tele volt velük az égbolt.

Kis pihenő után visszamentünk a Nagykőhavas menedékházhoz, ahol megkóstoltuk a paszulyos kolbászukat. Amit csak ajánlani tudok!

Teli hassal, teli élményekkel a piros sáv és kék sáv jelzésen elindultunk lefelé, majd ez az útszakasz is kettévált, mi a piros sávon haladtunk tovább, ami az Alsótömös Malomdombokhoz vezetett vissza, mely kiinduló pontunk volt.

HASZNOS INFÓ: Mondanom sem kell, a medvés élmény után, amikor ketten voltunk az erdőben, minden kanyar előtt fújtam a sípomat, ha van medve halljon meg bennünket jó messziről.

Ha van egy szabadnapod vagy fél napod Brassó környékén, látogass el a Hétlétrákhoz, minden évszakban csodálatos.

Strava túrarögzítésem a szurdok végétől mérve:

Wikilock nyomvonalam a szurdok végétől indulva: