Székelykő Torockó felől

2020, Május 30

Torockó –  Római Kert csúcs (vf. Grădina Romei) 1090m  – Várszikla csúcs (vf. Colții Trascăului) 1113m – Székelykő csúcs (vf. Piatra Secuiului) 1129m – Torockó
Menetidő: 5 óra

Táv: 12 km

Szintkülönbség: 750m

Minősítés: Könnyű /Közepes túra

Egy napfényes májusi szombat reggelen, fogtuk előre elkészített csomagunkat, mely tartalmazott egy napra elegendő ételt és italt, majd elvezettünk a sokak által jól ismert Torockó nevezetű községhez. Leparkoltunk, majd elindultunk megmászni a falu fölé emelkedő, csodálatos látványt nyújtó, motívumot.

Torockó, Erdély egyik legszebb faluja, Fehér megyében, az Erdélyi-középhegység keleti részén elterülő Torockói-hegységben, a Székelykő és Ordaskő közébe ékelődött település. A festői falu és a környező táj szépsége sok turistát csábít minden évben a helyszínre. Torockó, talán zárt elhelyezkedésének köszönhetően, egyike azon ritka településeknek, melyek a történelem viharain keresztül is megőrizték évezredes hagyományaikat és sajátos népi kultúrájukat. Ez a helyszín ad helyet a Double rise fesztiválnak is, melynek a neve a hely sajátosságáról kapta a nevét. Hiszen Torockón a nap kétszer kel fel. Ez abból adódik, hogy a faluból nézve, a már felkelt nap visszabújik a Székelykő mögé, így látszólag kétszer bukkan fel és nyugszik le.

A túránk Torockó központjából indult, a kék kereszt jelzésen, mely túraútvonal jól kivan táblázva. A Torockó feletti, lépcsőzetes legelőkön emelkedtünk felfelé, elhagytuk a hegyimentők táborát és hamarosan megérkeztünk a hegy lábához. Innen kezdődik az úgynevezett Nagyárok, mely meredeken emelkedik és melyben kőfolyások nehezítik meg a feljebb jutást. Az emelkedő kb felénél találunk egy forrást, amelynek vize iható.

ÉRDEKESSÉG: A forrás vize, 2005-ben, egy nagy jégesős vihart követően, kirobbant és több száz tonna kőtörmeléket hordott lefelé, megijesztve Torockó lakóit.

Összesen kb 3 km-en 600 m emelkedünk. Ez az út, nehézsége ellenére a legnépszerűbb túraútvonal a Székelykőre. Pihenőkkel, hamarosan felértünk a nyeregbe, ahonnan már kezdett körvonalazódni a kilátás.

A három tarajú Székelykőnek először a keletre húzódó Várszikla csúcsát vagy Várhegy csúcs, mely 1113 méter magas, (vf Colții Trascăului), szemléltük meg közelebbről. Innen a tatárjárás idején a vitézek, több hónapon keresztül sikerrel verték vissza az ellenséget. Az egykori várnak ma már nyoma sincs, és a hős vitézek helyett, ma már siklóernyősök veszik előszeretettel birtokukba a csúcsot.
A csúcs megközelítéséhez a piros sávval jelzett ösvényre szükséges rátérni, de mindjárt le is kell térni róla. A csúcshoz nem vezet jelzett ösvény, de a helyszínen jól lehet tájékozódni, és követni kell a már kitaposott utat. Ügyelj, hogy l nee ess a szikla széléről!!! Útközben elhaladtunk, a tükörfordításban Római Kertnek nevezett csúcs mellett, (vf Grădina Romei), mely 1090 m magas.

HASZNOS INFÓ: A hegyről lelehet jutni Torockóra a piros sáv jelzést tovább követve. Remek választás körtúra esetén, Torockóról indulva, tűző napsütésben, mivel sokáig erdőben vezet. Esős időben nagyon csúszós! Ez az útvonal rövidebb mint amit mi jártunk be.

A Székelykő csúcs eléréséhez, mely a legmagasabb csúcs, vissza kellett térnünk a piros sávval jelzett ösvényen a nyeregbe. Innen a kék kereszt jelzésre váltottunk vissza.

Figyelem! A nyeregből két kék kereszttel jelzett út is elágazik, a Székelykő csúcshoz vezető felfelé vezet!

Egy keményebb emelkedő után, felérünk a Székelykő csúcsára mely 1129 m magas (Piatra Secuiului). A csúcsot nevezik még Lajos csúcsnak vagy csegezi Geszteg csúcsnak is. Innen tökéletes rálátást kaptunk az alattunk fekvő Torockóra és az egész völgyre.

A csúcsról délnek indultunk tovább a gerincen, a kék keresztet követve tovább.

A hegyről való leereszkedéshez adott két lehetőség:

1. egy meredek lejtő, sziklákkal ékesítve
  2. egy lankásabb mely a hegyet megkerülve vezet le.

Mindkét útvonal kék kereszttel van jelezve, de sok figyelmeztető tábla van kirakva, nehéz összekeverni a két levezető utat.

Számunkra nagyon izgalmas volt a lejövetel. Láttuk, hogy messzebb esik az eső, és ahogy közeledett az esőfelhő, így a meredek lejtőt választottuk, hogy minél hamarabb leérjünk a hegyről. Pont mikor már elfogytak az apró csúszós kövek, kezdett el cseperegni. Felkészült turistához híven volt nálunk esőköpeny, melyet gyorsan fel is vettünk. Nagyon figyelmesek kellett legyünk, hogy esőben megleljük a vissza vezető piros háromszög jelzést melyre rákellett térjünk.

HASZNOS INFÓ: a  jelzés kettéágazik és a felfelé térő része elvezet a Kőluk nevezetű barlanghoz.

Mi az időjárási viszonyok miatt ezt kihagytuk, igyekeztünk vissza a kocsihoz. Az eső gyorsan elszáguldott felettünk, és hamarosan újból kisütött a nap.

Hazaindulás előtt, még vettünk egy-egy lángost a helyiektől.

Ha még nem jártál itt, mindenképp gyere el. Ha már jártál itt, akkor biztosan visszajársz.